Головна » Статті » Педагогічний досвід

ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА 7-А КЛАСУ КЕРНЯКЕВИЧ ВІКТОРІЇ ВОЛОДИМИРІВНИ

ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ

КЛАСНОГО КЕРІВНИКА 7-А КЛАСУ

КЕРНЯКЕВИЧ ВІКТОРІЇ ВОЛОДИМИРІВНИ

 

Проблема, над якою працюю в системі виховної роботи класного колективу: «формування і розвиток морально-духовної, життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал».

ТВОРЧЕ КРЕДО:

«Щоб вести дітей за собою, необхідно самому рухатися не зупиняючись»

Класний керівник — стрижень виховного процесу. Це нитка, яка зв'язує в одне ціле дитину, вчителя-предметника, батьків, громадськість. На мою думку, класний керівник — універсальна особистість. Це і вихователь, і психолог, і соціальний педагог, і педагог-організатор.

Класний керівник повинен мати мудрість учителя, відповідальність старшого товариша, доброту матері, строгість батька. Адже для учня в школі немає ближчої людини, ніж класний керівник. Кому ж ще можна розповісти про негаразди з предмета, про сварку з товаришем чи про щасливу подію в сім'ї?

Від класного керівника залежить ступінь сформованості учнівського колективу. Вміння згуртувати навколо себе дітей — великий дар і велика робота. Вміння захопити, повести, відкрити світ — неоціненний скарб справжнього педагога. Захоплення викладача стає захопленням учнів. І хочемо ми того чи ні, але, оскільки діти зовні схожі на своїх батьків, риси характеру класного керівника переходять у характер вихованців. Адже байдужість породжує байдужість. І лише вогонь породжує вогонь!

Наш клас – 29 учнів. Кожен з них - це унікальна, неповторна особа, одна єдина у своєму роді. Тому ми намагаємося дбайливо, з любов’ю і пошаною ставитися до себе і до оточуючих, приймати себе і інших такими, які ми є, тобто ставитися  до себе й інших з терпінням і повагою.

У виховній роботі зі своїми учнями я керуюся  Конституцією України, Концепцією громадянського виховання, Концепцією національного виховання, Національною програмою «Діти України», Законами України «Про загальну середню освіту», програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1 – 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», нормативними документами, наказами, розпорядженнями Президента України, Міністерства освіти та науки, обласного управління та районного відділу освіти.

Починаючи працювати з колективом, я поставила перед собою такі виховні ціліі:

  • вивчити особливості кожної дитини, її фізичний, психологічний стан, сім'ю, індивідуальні особливості і здібності;
  • формування дружнього, організованого колективу через активізацію форм індивідуального впливу та колективної праці;
  • розвиток учнівського самоврядування;
  • виховання в учнів позитивних рис характеру;
  • Виховання бережливого ставлення до державного та власного майна;
  • Залучення до виховання батьків;
  • Навчання методом підтримки доброго здоров’я, особистої гігієни;
  • активізувати роботу учнівського колективу через участь у загальношкільних заходах;
  • продовжувати традиції, що започаткувалися у період навчання в початковій школі, розвивати їх.

За інноваційним потенціалом робота є комбінаторною На допомогу приходить досвід відомих учених : Я.А.Коменського, В.О.Сухомлинського, К.Д.Ушинського, А.С.Макаренка, О.Я.Савченко, С. Русової, К.Г.Теплякової та багатьох інших.

         Спираючись на досягнення сучасної педагогічної науки, використовуючи методи народної педагогіки, я шукаю нових підходів у вихованні, які б відповідали потребам у розвитку компетентної особистості, були б спрямовані на прищеплення моральних цінностей. Всю систему навчально-виховної роботи в класі спрямовую на вивчення потенціалу особистості учня, створення сприятливих умов для розвитку кожної дитини. Розуміючи сучасні вимоги виховання, як класний керівник прагну організувати виховний процес, що формував би повноцінну цілісну особистість, індивідуальність, національну гідність, совість і честь кожного мого вихованця. (Додаток №1).

         Свою роботу з класом завжди розпочинаю з вивчення сім’ї, індивідуальних особливостей кожного учня, веду зошит педагогічних спостережень. Мене цікавить не лише питання навчання та ставлення до нього, а й рівень вихованості учня, його розуміння життя, ставлення до своїх батьків, друзів, бо успіх виховної роботи класного керівника багато в чому залежить від глибокого проникнення у внутрішній світ дітей, від розуміння їхніх переживань та мотивів поведінки. Тому вивчити, чим живе учень, які його інтереси й нахили, особливості волі й риси характеру, - це означає знайти правильний шлях до серця, використати найдоцільніші методи педагогічного впливу. Зокрема, у колективі запровадила щорічне сімейне свято ( у 5-му класі «Різдвяні вечорниці», у 6-му – свято до Дня матері «Низький уклін, тобі, матусю…»), де не тільки учні показують свої таланти, а й батьки. Разом вони співають, читають вірші, гуморески, приймають участь у різноманітних конкурсах. Такі заходи допомагають згуртувати колектив «учні-вчителі-батьки», подолати певні  психологічні бар’єри, встановити атмосферу довіри, толерантності, поваги один до одного. Щороку, перші виховні години та батьківські збори розпочинаю із ознайомлення учнів та батьків з позашкільними виховними закладами міста, як результат, у колективі близько 60% дітей відвідують спортивні, музичні, хореографічні гуртки. Під час проведення годин спілкування заохочує дітей поділитися успіхами, здобутим досвідом у олімпіадах, конкурсах, змаганнях.  І, знаючи особливості учнів, їх інтереси, рівень вихованості, мені легше скласти цілеспрямований і дієвий план виховної роботи з класом.

Як класний керівник, я досягаю поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчаючи їх підготовці та організації колективних творчих справ групи, багато часу приділяю морально-етичному, національному та художньо-естетичному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язку, відповідальності, культури поведінки.

У роботі використовую елементи методики І.Іванова – КТС – (колективна творча справа) – спільний пошук кращих рішень складних завдань. Таким чином, намагаючись заохочувати дітей до прийняття участі у шкільних і класних заходах, розкривати і розвивати бажання завжди робити все цікавим, неординарним. Зокрема, кожного семестру оприлюднюємо рейтинг успішності учнів, порівнюємо із минулими рейтингами, складаємо рейтинг шкільних предметів,завдяки якому учні спільно причини виникнення труднощів, враховують поради вчителів-предметників.. Також, щороку, разом з учнями продовжуємо працювати над проектом «Мальовнича Україна»: складаємо план екскурсій, який поєднує відвідування памяток природи, історичних місць та духовних (Скит Манявський, Маєток Святого Миколая, Тисовий заповідник «Княждвір», «Синевір», «Давній Галич», Хотинська та Кам’янець- Подільська фортеці). Щомісяця, учні готують тематичні стінгазети, плакати.  При цьому моє завдання як організатора – спрямувати КТС на збагачення особистості і колективу соціально цінним досвідом, на удосконалення кращих людських здібностей, потреб і відносин                                                                                                 

         Важливим завданням для мене є виховати багатогранну, всебічно розвинену людину, достойного громадянина. Виконання цього завдання, впровадження особистісної орієнтації я здійснюю за допомогою таких напрямків:тісна співпраця з соціальним педагогом, педагогом- організатором, психологом; робота з обдарованими дітьми; конфліктність;  навчання здоровому стилю життя; робота з батьками; труднощі навчання; знайомство з національними традиціями; духовний розвиток.

         Для цього в роботі з класом використовую інтерактивні та розвиваючі ігри, цікаву граматику, конкурсні змагання, тренінгові вправи, дискусійні ринги, заочні подорожі, етичну регату, класні майстерні та інші.

 Робота з національного виховання була багатоплановою і різнобічною. Учні групи активно брали участь в:

*проведенні Шевченківських днів;

*відзначенні річниць історичних подій.

Виховна робота у нашому класі – цікава та різноманітна, поєднує в собі традиційні форми та методи роботи класного керівника (години спілкування, класні збори, свята, операції, виставки-конкурси, виставки творчих робіт, відверті інтелектуальні ігри, турніри) та нетрадиційні (тренінги, проекти, фестивалі, калейдоскопи, анкети думок, колажі, пошукові ігри, акції, художні галереї та ін.), застосування яких вимагає організації міжособистісного інтерактивного спілкування в різних видах соціально значущої діяльності: методи педагогічного впливу, методи соціальної взаємодії, методи самоорганізації життєдіяльності школярів.

Згуртуванню учнів групи в єдиний дружній колектив сприяє робота з організації учнівського самоврядування. (Додаток №3). Через діюче самоврядування учні мають можливість розвивати свої організаторські здібності, почуття відповідальності, ініціативи. Залучаючи дітей до участі в різноманітних громадсько-корисних справах, я намагаюся сприяти розвитку в них громадської активності, привчати їх до дотримання шкільного режиму, єдності педагогічних вимог до учнів з боку вчителів та батьків, спрямовую свої зусилля на корисні, потрібні суспільству справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу, охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних пам'яток та інших культурних цінностей, зразково поводитися, допомагати людям. Цьому сприяє активна участь групи в таких загальношкільних заходах:

АКЦІЇ

  • «Різдвяна зірка»;
  • «Осінні барви»;
  • «Конкурс малюнків»;
  • «Виставка художньої самодіяльності»;
  • «Школа-територія без насилля» та ін.

ОПЕРАЦІЇ

  • «Милосердя»;
  • «День знань»;
  • «День захисту дітей»;
  • « Місце чистоти» та ін.

КОНКУРСИ, ВИСТАВКИ

  • «Ніхто не забутий, ніщо не забуте»
  • «Конкурс малюнків до Дня  вчителя»
  • «Конкурс поезій та малюнків до Дня міста»
  • «Подаруй мені зиму»
  • «Невідємні права людини»                             
           
       
 
     

Крім того, учні є активними учасниками традиційних загальношкільних свят. Учні із задоволенням  беруть участь у конкурсах, вікторинах, у багатоплановій природоохоронній  діяльності, що сприяє формуванню екологічної культури, моральної активності особистості, вихованню таких загальнолюдських цінностей, як чуйність, чесність, правдивість, працелюбність, справедливість, гідність, милосердя, толерантність, совість, доброзичливість, готовність допомогти іншим, обов'язковість, добросовісність, ввічливість, делікатність, тактовність.

Як і кожен класний керівник, знаходжуся у постійному пошуку інноваційних концептуальних підходів до здійснення взаємодії з учнями з метою виховання свідомого громадянина своєї держави.

Виховна робота класного керівника включає в себе також роботу з батьками. В.О.Сухомлинський писав: « В наші дні немає важливішого у сфері виховання завдання, ніж навчити батька й матір виховувати своїх дітей».

Сім’я – клітинка соціального організму, яка живе з ним у єдиному ритмі, відображає у своєму складі, мов краплинка води, і великі ідеї, і велику загальну мету.

    Перед тим, як планувати роботу з батьками, необхідно ретельно вивчити сім’ї, їх матеріально-побутові умови, соціальний стан, взаємини між членами родини, ставлення батьків до школи, участь батьків у вихованні своїх дітей.

Соціальні психологи стверджують: якщо сім’я зацікавлена у вихованні особистості дитини, то сили школи потроюються. Адже цей розвиток успішний лише завдяки спілкуванню, взаєморозумінню і співпраці з батьками.

Батьківський актив є опорою у моїй роботі. Він допомагає істотно звільнитись від безлічі «побічних» навантажень. Це надає можливість мені зосередитись на педагогічній творчості, забезпечити індивідуальний підхід до «найскладніших» вихованців. Відомо, що всі батьки мають хоч якийсь педагогічний хист, за допомогою анкетування це дуже легко виявити. Один чудово розв’язує задачі, другий – розповідає – заслухаєшся, третій – справжній фізорг або майстер виробничого навчання. Дуже важливо ці вміння виявити і використати.

Для того, щоб батьки бажали йти до школи, вони повинні бачити зацікавленість вчителя у процесі навчання і виховання. Коли я віддаю весь свій час, всю свою душу дітям, серця батьків не залишаються байдужими.

У роботі з батьками використовую колективні бесіди, диспути, зустрічі за круглим столом, конкурси ( наприклад, на гарні поради, на розв’язування сімейних конфліктних ситуацій), різноманітні презентації на педагогічні теми.

Батьківський комі­тет працює разом із класним керівником, бере участь в організації групових та позашкільних заходів, також співпрацюємо з учнівським комітетом та адміністрацією школи. Найбільш ефективною є допомога батьківського комітету в оновленні та поповненні матеріально-технічної бази класу та туристично-краєзнавчої роботи.  Під час проведення батьківського всеобучу знайомлю батьків з новинками педагогічної літератури для батьків з проблем родинної та батьківської педагогіки, моделюю педагогічні ситуації, які допомогли б батькам розв'язувати родинні конфлікти, що можуть виникати під час спілкування дітей з батьками.

Звичайна робота класного керівника не повинна обійти такий бік, як виховання «проблемних дітей». Це потребує багато часу, сил та помічників, наприклад, допомагає досвід А.С.Макаренка. Дуже ефективним є заохочування таких дітей до класних справ, взаємодопомога однокласників, завантаження вільного часу дітей гуртковою роботою, відвідування клубів за інтересами, роботою на користь школі, класу, також необхідна умова – стимуляція самовдосконалення дітей ( створення ситуації успіху).

   Підводячи підсумки, можу з гордістю сказати, що я задоволена наслідками реалізації проблемного питання. Діти стали по-іншому відноситись

  • до себе: це і гігієна, поведінка, ретельність;
  • до близьких: повага, вдячність;
  • до оточуючих: почуття колективізму, патріотизму...

    Я щаслива, що обрала саме професію педагога, що маю можливість спілкуватися з дітьми. Я з радістю віддаю всі свої ідеї дітям і радію, коли бачу, як вони вбирають у себе всю інформацію, надану мною, настрій, який я несу їм, радість і щастя, яке мені хочеться розділити з ними.

   Отже, я завжди буду пам’ятати, що кожне питання, кожна проблема і, головне, кожна дитина мають свою власну стежку, яку я допомагаю роздивитись. А для пошуку вірних шляхів я буду користуватись і досвідом спеціалістів, і слухати власне серце, свою фантазію, і пам’ятатиму про нестандартність, яка може додати декілька яскравих кольорів до веселки нашого  життя. А   також   хочу  використати  вислів психолога М.Чехова :    « Душа залишається глуха до наказів, не відповість на ґвалтування, душу можна тільки зацікавити».

Результатом  ефективного впровадження інноваційних технологій виховання є

Талант в дитині кожній, як зернятко,

Знайдіть його і дайте прорости.

Дар той у неї від матусі й татка,

А ми вже мусимо його знайти!

Він колосом могутнім в простір злине,

Порадує усіх і збагатить.

Або ж ще при корінні згине

І згуби тої вам вже не простить...

Знайдіть його і людям подаруйте,

Допоможіть пробитися на світ.

Усіх отим талантом зачаруйте

Сьогодні, завтра, через сотню літ...

Категорія: Педагогічний досвід | Додав: Віка (20.12.2014)
Переглядів: 5213 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 2.0/3
Всього коментарів: 1
avatar
0
1 kulyochok • 22:21, 21.12.2014
Ви вибрали правильне кредо для своєї праці
avatar