Головна » Статті » Матеріали до уроків правознавства |
Проекти правознавчого та правозахисного напрямів
Громадяни України доволі часто користуються поняттям «права людини» без його реального наповнення юридичним змістом. Брак необхідної інформації, невміння читати правові тексти, поверхневе розуміння багатьох термінів призводять до профанації ідеї прав людини в повсякденному житті. Надання молодим людям якісної правової інформації, моделювання ситуацій, в яких виховується правова культура, - реальний шлях до утвердження прав і свобод людини в молодіжному середовищі. Проведення шкільних референдумів з актуальних проблем учнівської молоді, вибір профільних предметів у старших класах, створення та робота органів шкільного самоврядування, тижні правових знань - реальні приклади використання правознавчої тематики в позаурочній діяльності будь-якої школи. Однак важливим є те, щоб тема прав людини, дитини не стала теоретичною, далекою від реального повсякденного життя школярів. Необхідно виховувати в учнів упевненість, що захиcт власної та чужої гідності, реалізація прав людини та громадянина можливі й важливі на будь-якому рівні. Вивчення графіка діяльності місцевих комп'ютерних клубів, стану виконання закону «Про загальну середню освіту» на селі, у містечку чи мікрорайоні, аналіз дотримання «Конвенції про права дитини» - завдання не тільки місцевих органів влади, а й учнівської молоді, яка повинна активно долучатись до проблем суспільства.
Як правило, учні охоче сприймають ідею проектної діяльності на правознавчу та правозахисну тематику. Варто застерегти лише, щоб ця тематика не мала формальний характер і була ініційована учнями, а не дорослими. Проекти з даного напряму можуть бути дослідницькими, інформаційними, практичними, моделюючо-рольовими. Іноді додатковим поштовхом до проектної діяльності за цим напрямом може стати конкретна правова ситуація: у вашому класі порушили права учня; місцеві органи влади ігнорують долю безпритульних людей; ви дізналися, що неповнолітніх дітей виселили з будинку, а сам будинок продали; у школу надійшла гуманітарна допомога у вигляді канцтоварів, книг, меблів, але до її розподілу не були залучені представники учнівського самоврядування; представники адміністрації школи у весняно-осінній період залучають учнів до сільськогосподарських робіт на власних присадибних ділянках тощо. Чимало подібних випадків можуть стати приводом для обговорення проблеми та її вирішення через проектну діяльність.
ТЕМА ПРОЕКТУ «ТЕМПЕРАТУРА ПРАВ ЛЮДИНИ В НАШІЙ ШКОЛІ»
Завдання проекту :
ознайомитися зі змістом «Європейської конвенції прав людини» (далі ЄКПЛ);
набути навичок збору та аналізу інформації з проблеми прав і свобод підлітків;
виявити найсуттєвіші та найважливіші проблеми навчального закладу у проблемі дотримання прав дитини;
проінформувати колектив школи про дотримання прав дитини в загальноосвітньому навчальному закладі;
укласти рекомендації про подолання порушень прав дитини.
Очікувані результати :
учні отримають додаткові знання у сфері прав і свобод людини;
учні навчаться порівнювати правовий статус громадян із міжнародними стандартами у сфері прав людини, розв'язувати практичні життєві ситуації з використанням законодавства;
старшокласники сформують власне ставлення до стану дотримання прав людини у власному навчальному закладі;
виконавці проекту набудуть навичок проведення соціологічних досліджень та обробки їх результатів, колективної та проектної діяльності.
Виконавці проекту : учні 10-11-х класів, учителі суспільних дисциплін.
Учасники проекту: учні, учителі, технічний персонал, батьки, які виявили бажання взяти участь у проекті.
Шляхи реалізації проекту
Діяльність учнів
Керівництво наставника
1. Організаційна зустріч. Розподіл обов'язків. Планування діяльності.
1. Створення ініціативної групи виконавців проекту. Ознайомлення з метою та завданнями проекту. Складання плану проек ту.
2. Вивчення законодавства про права та свободи людини. Робота з текстами документів (ЄКПЛ, Конституція України, Конвенція прав дитини).
2. Навчальне заняття.
3. Ознайомлення з методами соціологічного дослідження. Вивчення питань анкети (подана в додатку). Узгодження змісту та форми опитування.
3. Навчальне заняття. Консультації. Допомога в тиражуванні анкети.
4. Повідомлення про початок дослідження стану прав людини в навчальному закладі (через стіннівку, виступ по шкільному радіо, виступ на шкільній лінійці тощо).
4. Інформаційна підтримка, організація співпраці з дорослими учасниками проекту (учителі, адміністрація, технічні працівники, батьки).
5. Анкетування учасників навчального закладу. Обробка результатів.
5-6. Організаційна підтримка. Допомога в аналізі результатів і корегування висновків.
6. Повідомлення про результати дослідження «Температура прав людини у школі» (учнівські та батьківські збори, виступ на засіданні ради школи, шкільна газета, місцеві ЗМІ тощо).
7. Складання рекомендації про усунення проявів дискримінації у школі. Виступ перед шкільною громадою.
7. Навчальне заняття на тему правил презентації результатів діяльності
8. Створення портфоліо проекту. Презентація результатів проекту
Умови реалізації:
а) дидактичні - наявність первинних знань із проблеми прав людини/дитини у виконавців проекту;
б) організаційні - підтримка педагогічного колективу, можливість залучити учнів до процесу анкетування та обробки його результатів;
в) матеріальні - кошти на виготовлення та тиражування анкет.
Методичні рекомендації для виконавців проекту
У реалізації даного проекту слід урахувати загальну налаштованість колективу на вибрану проблему. Запропонований проект може стати частиною великого довготривалого проекту з правового виховання учнів у школі. Початок проекту можна приурочити до пам'ятних дат календаря: Дня прав людини, Дня створення ООН тощо. Важливою складовою проекту є його інформаційна підтримка. Установлення «температури прав людини» у школі має стати підставою для планування подальшої діяльності. Епізодичність та одноразовість діагностування можуть негативно позначитись на ставленні учнів до проблеми. Надзвичайно важливою складовою проекту є вироблення рекомендацій про подолання порушень, виявлених у ході опитування.
Учні ознайомлюються з питаннями анкетування, що складені на основі Європейської конвенції з прав людини, та протоколів до неї. До кожного запитання анкети в дужках указано відповідні статті ЄКПЛ. Ці питання більшою чи меншою мірою пов'язані з ЄКПЛ і в той же час усі вони співвідносяться з основоположним правом людини на освіту, викладеним у ст. 26 Загальної декларації прав людини. У цій статті проголошується: «Кожна людина має право на освіту <...> Освіта повинна бути спрямована на всебічний розвиток людської особистості та поглиблення поваги до прав людини та її основних свобод».
| |
Переглядів: 958 | |
Всього коментарів: 0 | |